Virksomhedsformidling M&A, Mergers and Acquisitions

06. januar 2025

Af Jørgen Peter Todsen, M&A, Virksomhedsformidling

 

På et tidspunkt skal der i de fleste virksomheder ske et generationsskifte. Generationsskiftet kan være til et familiemedlem, en betroet medarbejder, eller det kan være et salg af virksomheden.

Her rejser der sig en lang række spørgsmål. Her kan vi finde en løsning da POULSEN har stor erfaring i at hjælpe virksomheder igennem salg, eller køb af virksomhed.

 

I denne blog vil jeg beskrive vigtige elementer af en virksomhedsformidling, som du kan opleve den i POULSEN.

 

Skal jeg sælge?

Hvad er et Prospekt, salgsmateriale

Sælger møder køber, en lille snak om fortrolighed

Hvordan gør jeg min virksomhed klar til salg?

Optimering af virksomhedsydelse ved et 360 gr. overblik

POULSENs Team for virksomhedsformidling

 

Skal jeg sælge?

Ofte er det en ejerleder der vælger at sælge den virksomhed, hun eller han er startet op og fået til at vokse. Det kan være en svær erkendelse, og her er det vigtigt at man kan spare med erfarne rådgivere der har fulgt mange virksomhedsejere gennem den svære proces der går forud for erkendelse af salg af egen virksomhed.

Salg til medarbejdere

I mange vækst-virksomheder vil ledende medarbejdere være interesserede i at indgå i ejerkredsen, og det kan ske ved at man over tid får medarbejderne arbejdet i ejerkredsen i den proces man kalder MBI (Management Buy In) eller i en noget hurtigere proces MBO ( Management Buy Out) hvor medarbejdere køber virksomheden.

Salg til større virksomhed, partner eller fond

Virksomheden kan også være på en succesfuld vækstrejse og have nået et punkt, hvor der skal mere kapital og flere kompetencer til at fortsætte op ad vækstkurven. Her kan virksomheden have behov for aktivt at søge en køber eller medinvester, indgå partnerskab eller sælge virksomheden til en anden og større spiller i markedet.

Man skal også have afklaret (med sig selv) hvor stor en ejerandel man selv er interesseret i efter et salg, samt hvor længe man vil hjælpe en virksomhed ind i et nyt ejerskab.

I store virksomheder ejer, hvor der er en brederekreds, er erkendelsesprocessen oftest enklere at sælge af en virksomhed, eller dele af virksomheden, der er baseret på en strategisk beslutning af ledelsen på bestyrelsen eller en ejerkreds organiseret i en fond.

Der kan være mange årsager til at man gerne vil sælge sin virksomhed og POULSENs team af erfarne rådgivere i køb og salg af virksomhed har været i situationen mange gange og kan hjælpe dig i den udfordrende proces.

 

Salgsmateriale ”Prospekt”

Under alle omstændigheder er det meget vigtigt at man som sælger skaber en oversigt over sin virksomhed. Her er der tale om et salgsmateriale som er meget mere omfattende end blot oversigt over regnskab. Salgsmateriale er et stort overblik over virksomheden og det kaldes for et ”Prospekt”.

Selvom man måske allerede har en potentiel køber på hånden, så er det sælger der udarbejder et overblik over virksomheden, altså salgsmaterialet. Årsagen er ganske enkelt at det er her sælger kan øge salgspris. Sælger bestemmer hvad der sættes til salg.

I en senere Due Diligence, hvor selve forhandlingen afsluttes, står sælger umådeligt stærkt ved at være godt forberedt. Det er man med Prospekt materialet. Har man også kombineret Prospekt med en 360 gr Virksomhedsoptimering vil man som sælger stå meget fordelagtigt i forhandlingen med køber.

Derudover har man også Prospekt materialet, hvis salget ikke forløber som det skal med den potentielle køber, og man søger en anden køber. Prospekt materialet er altså en vigtig og god investering.

 

Indhold af Prospekt

For at føre en virksomhed til salg er det vigtigt man udarbejder Prospekt, og det er et ganske omfangsrigt og grundigt materiale. Her beskriver man blandt andet:

  • Markedsposition og konkurrence fordele
  • Salgsudvikling, margin på virksomhedens markeder og produkter
  • Fremtidig vækst og muligheder i markedet
  • Styrker og yderligere konkurrent fordele og enhver IP (patenter og registrerede varemærker). Det kan også være processor som LEAN, Six Sigma, ISO og andre interne processorer, der giver virksomheden en styrkelse, der er attraktive for en køber, og giver virksomhedens værdi
  • Procurement, indkøbsstrategi og leverandørforhold
  • Supply chain, inventory, pick/pack/ship logistik, lagerstyring, software, relevante KPI
  • Opfyldelse, ordrebehandling – hvordan kunden og ordre ledes gennem virksomheden
  • Produktionsforhold, anlæg og udstyr
  • Salg og marketing, KPI, Hit rate, Quote to Cash, Lead to Order og andre relevante KPI
  • Processer og digitalisering i hele virksomheden, fra lead til levering og afterservice
  • Processor i økonomi, ERP-system,
  • Økonomiske nøgletal og analyse
  • Nøglemedarbejde og medarbejdere med særlige kompetencer
  • Oversigt over regnskab og vigtige nøgletal for virksomhedens drift
  • Alle forhold der kan øge virksomhedens værdi
  • Og mange andre ting, der beskriver virksomhedens objektive og samtidig gør virksomheden attraktiv overfor en køber.

POULSEN har stor erfaring i at udarbejde Prospekt og oversigt over virksomheden. Når vi tilføjer POULSENs netværk med potentielle købere, har vi et stærkt setup, der kan danne en virksomhed, som sælger ønsker, og til så høj en værdi som muligt.

 

Sælger møder køber, en lille snak om fortrolighed

POULSEN har et meget stort netværk og en unik synergi mellem rekruttering, markeds- og virksomhedskendskab med indblik i potentielle købere og sælgere af virksomheder. Som ejer af en virksomhed, hvor du skal købe eller sælge, er POULSEN en vigtig partner, der kan formidle kontakten mellem sælger og køber, og det håndteres fortroligt.

Kontakten formidlet af POULSEN er følsom og omfattet af en ganske tæt fortrolighed. POULSEN håndterer alle oplysninger meget fortrolige og vi gør altid brug af NDA (fortrolighedserklæring) når vi indleder samarbejde med sælger og køber. I langt de fleste tilfælde er fortrolighedsforholdet gældende også efter processen er afsluttet. Således er der mange virksomhedshandler der ikke er offentligt hvem der har været virksomhedsformidler eller advokater.

Andre vælger at offentliggøre hvem der har været involveret i salget, mest for at bruge det som reference og i reklameøjemed. Det er ikke så vigtigt for os i POULSEN. Det vigtigste er diskretion overfor sælger og køber.

 

Hvordan gør jeg min virksomhed klar til salg?

Det forudsætter, hvor hurtigt man gerne vil afhænde virksomheden eller foretage generationsskifte. Vigtigt er at man begynder at forberede virksomheden til salg. Det kan ske på flere måder, og en kombination af nedenstående er en stor fordel for ejerkredsen:

  1. Engager bestyrelsesmedlemmer der har erfaring med salg af virksomhed og/eller ansæt en direktør med M&A erfaring
  2. Optimering af virksomhedsydelse ved et 360 gr. overblik, POULSEN rådgivning
  3. POULSEN virksomhedsformidling og rådgivning

 

Optimering af virksomhedsydelse ved et 360 gr. overblik

Noget af det, der øger virksomhedens værdi mest, er en optimering af virksomhedens ydeevne. Optimere ydeevne er meget mere end at øge salg.

Det er at optimere interne processor så overskudsgraden stiger markant. Hvis vi samtidig øger salg, vil virksomheden med optimeret overskud stå meget stærkt når salgsprocessen indledes.

Fokus vil være på at reducere Working Capital, øge større omsætningshastighed, forbedre cash flow, maksimal bundlinje og øget salg. Derved kommer virksomheden til at stå virkelig godt i en salgssituation.

Optimering af virksomhedsydelse ved et 360 gr. overblik gør vi ved at: 

  1.  Laver et  ”FØR” billede af virksomheden:

Analysere virksomheden i alle processer ”360 gr” og beregner værdi af virksomheden 

  1.  Laver et ” EFTER ” billede af virksomheden:

Identificere forbedringspunkter og beregner fremtidig værdi

Starter med at forbedre ”low hanging fruits” og høster hurtigt fordelene

Igangsætte salgsproces og Prospekt og sælger virksomhed til en væsentligt højere værdi end ved udgangspunktet som var ”FØR” billedet

Samtidig med udarbejdelse af salgsmateriale i ”Prospekt” så får ejeren en meget optimeret forretning.

 

Eksempel på 360 gr optimering af en virksomhed. I eksemplet blev virksomhedens værdi øget 60-80% fra ”FØR” til ”EFTER”. Virksomheden er en italiensk virksomhed med omsætning på ca. € 25 mio.

udefineret

Jeg har her beskrevet mange af de indledende vigtige elementer af en salgsproces. Salg af en virksomhed er en kompleks proces og der er en del flere vigtige elementer i form af revidering af regnskab, forhandling, Due Diligence, Signing, Closing og overdragelse samt post-salg processer i virksomheden med rekruttering af nøglemedarbejdere.

Alt det vil vi komme ind på i en senere blog.

 

POULSEN er stærk i alle faser af køb og salg af virksomhed og har et erfarent team der arbejder med køb, salg og generationsskifter af virksomheder

 

POULSENs TEAM til virksomhedsformidling:

udefineret

POULSENs samlede TEAM I virksomhedsformidling har samlet set erfaring med over 25 formidlinger, køb og salg af virksomheder i løbet af de seneste cirka 10 år. Her er det salg af virksomheder og produktionsfaciliteter i Danmark og også internationalt i UK, Italien og USA.

Vi har derfor meget stor erfaring med hele den proces, der er i forbindelse med salg af en virksomhed. Det gælder både mindre ejerledere og store internationale aktieselskaber eller børsnoterede virksomheder.  

 

Kontakt POULSEN for et uforpligtende besøg, vi har en løsning til dig.