Ejerskifte i en virksomhed kan lidt simplificeret dele op i 3 hovedaktiviteter;
Salg af virksomhed er en stor beslutning. Ofte har det taget flere år at blive afklaret med at virksomheden skal skifte ejer. Det er nok den fase i salgsprocessen der strækker sig over længere tid. Når man er afklaret med at virksomheden skal sælges, så er det en meget god idé at kontakte POULSEN for at få udarbejdet en 360 gr. analyse af virksomheden for at optimere virksomhedens salgsværdi.
Derudover kan POULSEN give gode råd til selve salgsprocessen og skræddersyet salgsprocessen til virksomheden og ejerkredsen. Samtidig med 360 gr. analysen får man en indikation på, hvad virksomheden er værd, og man får sammen med POULSEN et estimat på, hvad virksomheden er værd efter man har udarbejdet og igangsat aktiviteter, der er fremkommet i 360 gr. analyseren.
Afklaring og 360 gr. modning til salg kan du læse meget mere om i artiklen 360 gr. Virksomhedsoptimering og Modning til salg
2. Prospekt og kontakt til potentielle købere
Prospekt er et vigtigt dokument, der bruges til at værdisætte virksomheden overfor køber. Materialet udarbejdes af sælgere, uanset om man ønsker at tilbyde større køberfelt eller om man allerede har en potentiel køber på hånden.
Der er flere årsager til at det er sælger der udarbejder et prospekt. Dels er der ingen potentielle købere der vil se på en virksomhed uden der foreligger et prospekt, dels giver den sælger mulighed for at bruge samme dokument ovenfor flere potentielle købere og derved få konkurrence om prisen. Skulle første runde at køber kontakte falde negativt ud, kan man gentage processen med andre potentielle købere.
Samtidig har potentielle købere udarbejdet en analyse af købspotentialer, men det deles ikke med sælger. POULSEN kan hjælpe med at udarbejde et strategisk køber prospekt, men POULSEN vil ikke kunne repræsentere begge parter. Så med andre ord, hvis POULSEN har udarbejdet et prospekt for sælger så er POULSEN naturligvis 100% sælgers repræsentant.
Prospektet indeholder en beskrivelse af virksomhedens aktiviteter og fremtidige muligheder i markedet. Man fremhæver især de ting man har udarbejdet i 360 gr. analysen af virksomheden, for derved at opnå så høj salgsværdi som muligt. Prospekt er meget omfattende og er meget mere end en gennemgang af regnskab. Selvom virksomheden har udarbejdet et budget for det kommende år, og måske også estimeret de næste 3-5 års salg, så er virksomhedens regnskab, resultatopgørelse og balanceværktøj man bruger til at se bagud. Når man vil vurdere budget og perspektiv 3-5 år, så er det ud fra Prospekt for det er der man samler hele virksomheden og har et set materiale der ser fremad.
På baggrund af prospekt kan en eller flere potentielle købere også give et indikativt bud.
Prospekt og kontakt til potentielle købere kan du læse meget mere om i artiklen: Virksomhedsformidling M&A, Mergers and Acquisitions
3. Forhandling , Salg, Due Diligence og Closing
Når man har valgt en potentiel køber igangsætter man det vi kalder ”management presentations” det vil sige, virksomhedens ledelse, ejere og/eller repræsentanter møder med de valgte potentielle købers ejer og/eller repræsentanter. På ledelsespræsentationer kan en potentiel baggrund købes bekræfte det indikative bud, eller give et andet bud. Vigtigt er at den potentielle køber bekræfter fortsat og styrket købsinteresse. Det kan man læse meget mere om i artiklen Virksomhedsformidling M&A, Mergers and Acquisitions
Due Diligence
Nu er vi ved at være klar til en af de sidste aktiviteter, ”Due Diligence”. Due Diligence er egentlig en risikovurdering af virksomheden køber foretager inden underskrift. Det vil sige køber foretager en kritisk vurdering af virksomheden, regnskab og prospekt. Her står man umådelig stærkt hvis man har udarbejdet en 360 gr. analyse, og man har været detaljeret og præcis i udarbejdelsen af prospekt. En Due Diligence vil oftest omfatte
I løbet af selve Due Diligence-processen kan købes (og også sælger) stille nogle betingelser for signering og closing. Due Diligence er bestemmende for det endelige bud og dermed for den endelige pris og betingelserne skal indfris efter signering men før closing.
Nu er sælger og køber klar til signering, det vil sige en juridisk bindende underskrift på aftalen. Sælge og køber aftaler dato for closing og offentliggørelse.
Kontakt POULSEN på kontakt@poulsen-job.dk eller på tlf. 7539 3431.