360 gr. virksomhedsoptimering og modning til salg

Optimering af virksomheds performance

Optimering af din virksomhed er altid en god ide for at skabe en sund forretning med solid indtjening. Når vi taler om at forberede en virksomhed til salg, er det især en god forretning. Det er der tre årsager.

  • Det optimerer virksomhedens indtjening
  • Det øger virksomhedens værd
  • Det gør virksomheden meget nemmere at sælge, og sælger står meget stærk i Due Diligence forhandlingerne med kommende køber.

 

Vi skaber overblik hele vejen rundt

For at kunne optimere virksomhedens performance skal vi skabe et overblik over hver enkelt driftsfunktion i virksomheden. Det lyder lidt kedeligt men det er en spændende og givtig proces. Når vi skaber overblik ser vi for en industrivirksomhed på:

  • Sales and Marketing
  • Back office Support
  • Operations & Fulfillment
  • Supply Chain & Procurement
  • Engineering
  • Finance
  • HR, organisation, ansatte og arbejdsmiljø
  • Documentation af alle juridiske aftaler i virksomheden
  • Service and aftermarket
  • Forretningspotentiale og Konkurrence fordele "Company X-Factor"

 

Afhængig af virksomhedstype og marked vil der være forskellige kategorier. Ovenfor er vist typiske elementer i en 360 gr. analyse af en industriel virksomhed med produktion.

Landbrugsvirksomheder vil for eksempel være kategorier specifikt for malkekvæg, sohold og 7 kg. grise produktion, slagtesvineproduktion osv.

POULSEN har stor erfaring i et bredt marked af forskellige typer virksomheder og før vi starter en 360 gr. analyse definerer vi et skræddersyet billede af den enkelte virksomhed.

 

Hvad er målene med optimering af virksomhed

Den helt korte version er at kunne sælge virksomheden til den rigtige køber, til så høj en pris som muligt og så godt planlagt som muligt. Da vi også skal bruge optimeringen af virksomheden til at vækst og til at maksimere overskud så vil det sige vi skal have en strategi for hvad vi vil i fremtiden, og vi skal have en plan for hvordan vi kommer opfylder strategien. Derved kan vi blive lidt mere specifikke på målene, og opdele dem i to kategorier;

 

  • Performance mål for drift og økonomi
  • Mål for organisation, ansatte og arbejdsmiljø

 

Performance mål

Populært sagt er målet, at vi på kort sigt øger topline samtidig med at vi optimerer bundlinjen.

Når optimering skal ske på kort sigt, er det naturligvis fordi vi har til hensigt at indføre tiltag der virker på meget kort sigt, men samtidig også er langtidsholdbare i strategien. I denne plan er målene meget vigtige. Det kan eksempelvis være at ansætte en person der har stor erfaring med indkøb og samtidig introducere en indkøbsstrategi der optimerer nødvendigt lager

 

Mål for organisation, ansatte og arbejdsmiljø

Et vigtigt mål er også at virksomhedens organisation, ansatte og de forskellige teams er modstandsdygtig over for ændringer og kan ager hurtigt og professionelt i virksomhedens interesse.

Man taler om på de vi med et fagudtryk kalder at være ”resilient” dvs vi har en organisation der kan overkomme og overleve de bump virksomheden støder ind i. Det kan eksempelvis være at man har en plan for hvad der skal ske, hvis en ledende eller anden nøglemedarbejder rejser. Så skal en veloptimeret virksomhed kunne drifte videre, uden at gå i knæ for enkelte medarbejdere i nøglepositioner forlader virksomheden.

Samtidig er det et vigtigt mål at sikre et godt arbejdsmiljø, hvor der er en god balance mellem arbejde, den enkelte ansatte liv udenfor arbejdspladsen.

Her er synergien i POULSEN mellem virksomhedsformidling og rekruttering også vigtig, da vi kan skabe en sammenhæng og overblik over, hvad der er behov for og hjælpe virksomheden til at rekruttere de rette personer.

 

Hvad skal vi fokusere på?

Performance mål vil især være udtrykt i økonomiske nøgletal og KPI.

Begge Key Performance Indicators er meget afhængig af mange andre performance metrikker i virksomhedens drift, men det vi som slutmål fokuserer på at:

 

  • Reducere Working Capital
  • Øge lager omsætnings hastighed
  • Forbedre cash flow
  • Variable og Fix cost overblik og kontrol
  • Maksimere bundlinje
  • Øge salg til den nu optimerede bundlinje

 

Fokus på ansatte og organisation mål vil især være relateret til det HR arbejder der er i virksomheden. Det vil sige, ud over stillingsbeskrivelser og kontrakter og anden nødvendig dokumentation, ser vi på arbejdsmiljø, stress, ledelse og team dynamikker for at sikre virksomheden har en god ESG (Environmental Social Governance) profil.

 

Værktøj til at skabe overblik, 360 graders analyse

I en 360 graders virksomhedsanalyse arbejder vi med en ”Før” situation som vi kalder "As Is" og en ”Efter” situation vi kalder "To Be"

 

”As Is” og ”To Be”

Optimering af virksomhedsperformance ved et 360 gr. overblik gør vi som udgangspunkt at lave en ”FØR” billede, det vil sige en analyse af virksomheden som den fungerer i dag. Her er estimere vi også virksomhedens salgsværdi, og vi estimerer hvilke tiltage der kan foretages for at øge performance og dermed salgsværdi.

  1. Vi laver et ”As is” billede af virksomheden:
  • Analysere virksomheden i alle processer ”360 gr”
  • Beregner værdi af virksomheden
  • Estimere værdiforøgelse ved introduktion af specifikke tiltag på kort og lang sigt
  • Overvejelse af strategiske tiltag på lang sigt

 

  1. Vi laver et ”To Be” billede af virksomheden
  • Identificere forbedrings punkter
  • Vi estimerer virksomhedens fremtidig værdi efter implementering af forbedringspunkter
  • Et godt sted at starter er at forbedre ”low hanging fruits” og høster hurtigt fordelene på kort tid
  • Introducerer strategisk tiltag for langsigtet performance optimering
  • Igangsætte salgsproces og Prospekt og sælger virksomheden til en væsentligt højere værdi end ved udgangspunktet som var ”FØR” billedet
  • Samtidig med udarbejdelse af salgsmateriale i ”Prospekt” så får ejeren en meget optimeret forretning

 

Nedenstående figurer viser et eksempel på 360 gr optimering af en virksomhed. I eksemplet blev virksomhedens værdi øget 60-80% fra ”FØR” til ”EFTER”. Virksomheden i dette eksempel er en Italiensk virksomhed med omsætning på ca. € 25 mill.

 

360 gr ”As Is”

360 gr ”To Be”

”As is” billedet viser en virksomhed der er vokset hurtigt og hvor der er muligheder for at styrke interne processer for at få en bedre forretning og ikke mindst øge værdien

”To Be” billedet viser en virksomhed der har fået optimeret vigtige interne processer, fået forbedret NWC, CashFlow og EBITda. Samtidig dokumentation af processer og står skarpt til salg.

undefinedundefined

 

Opsummering af ”Optimering af virksomheds performance”

Optimering af virksomheder fungerer bedst hvis vi har en klar strategisk retning og en plan for implementering af strategien. Det er i denne plan at vores 360 gr. analyse definerer hvilke tiltag der vil have den største effekt på kort sigt, og hvilke der har effekt over længere tid. Alt sammen er meget vigtige elementer i effektiv drift af en virksomhed og især i den indledende fase af salget af en virksomhed.

 

Prospekt, uddybende salgsmateriale

Ved salg af virksomhed glider aktiviteterne i virksomhedsoptimering hurtigt over i udarbejdelse af en beskrivelse af virksomheden, i hele dens virkeområde. Det vi kalder udarbejdelse af et ”Prospekt”.

Et prospekt er meget mere omfattende end et finansielt overblik i form af resultatopgørelse og balance. Prospektet indeholder alle elementer og hovedkategorierne i virksomhedsoptimering samt marked og konkurrent overblik. Man kan sige at prospektet ser og viser vejen fremad, mens det økonomiske overblik kigger bagud. Det er prospektet der sammen med det økonomiske overblik optimerer værdien af virksomheden.

 

En 360 graders optimering af din virksomhed er derfor en af de bedste investeringer du kan foretage i processen med salg af virksomhed.

 

POULSEN har stor erfaring i at udarbejde 360 graders optimering af virksomhed samt i udarbejdelse af prospekt og hjælpe sælger og køber i alle faser af køb og salg af virksomhed.

Kontakt POULSEN på kontakt@poulsen-job.dk eller på tlf. 7539 3431. 

  

Tilbage til Virksomhedsformidling