Her er din vigtigste opgave som leder

29. september 2020

Af Leif Poulsen

God ledelse handler først og fremmest om at få det bedste ud af de medarbejdere, du har ansvaret for. Og hvordan gør du så det? En af nøglerne er at sikre dem optimale muligheder for at udvikle sig ved at give løbende, ærlig og konstruktiv feedback på deres beslutninger og præstationer. Den årlige MUS-samtale forslår som en skrædder et vist sted. I stedet kan du hente inspiration i sportens verden, når du skal spille dine medarbejdere gode.

Det er ingen hemmelighed, at jeg med en fortid som international håndbolddommer er både inspireret og præget af mine erfaringer fra sportens verden. Det gælder ikke mindst i min tilgang til ledelse. Jeg mener, der er rigtig meget, vi som erhvervsledere kan lære af eliteidrætten. Noget af det vigtigste, og mest oplagte, handler om feedback og udvikling af medarbejdere.

Forestil dig en årlig MUS-samtale i omklædningsrummet

I mange virksomheder er feedback decimeret til en årlig MUS-samtale med den nærmeste leder. Og ikke nok med det. Samtalen er lagt i fuldstændig faste rammer og tager som regel udgangspunkt i et skema, som er det samme år efter år. Værdien? Tjah, min påstand er, at den i bedste fald er minimal.

Forestil dig et øjeblik, hvis en håndboldtræner skulle gøre det samme. Altså give sine spillere feedback én gang om året. Det virker både absurd og utænkeligt, ikke sandt? Mit spørgsmål er så: Hvorfor virker det ikke lige så absurd i erhvervslivet, som det gør i elitesport? Der er masser af ligheder mellem håndboldspillere og medarbejdere, og tilsvarende mange ligheder mellem træneren i en håndboldklub og direktøren i en virksomhed. Så hvorfor?

Løbende feedback er virkelighedsnær læring

En af de mest gængse undskyldninger for den manglende løbende feedback fra ledere til medarbejdere (og den anden vej for den sags skyld) er: Tid! Min påstand er, at den tid, du som leder investerer i at give feedback, vil give et langt større afkast end mange andre opgaver, du prioriterer i løbet af en arbejdsdag.

Løbende feedback er også læring. Faktisk er det noget af den mest effektive læring, man overhovedet kan forestille sig, fordi den tager udgangspunkt i konkrete og dermed relaterbare situationer. Derfor er det også noget af det værste at forsømme.

Vi taler i stigende grad om livslang læring. For medarbejderne er det en betingelse for at forblive relevante og interessante i virksomheden og på arbejdsmarkedet. For virksomheden er det en betingelse for at have medarbejdere, der kan bidrage til at udvikle virksomheden i en verden, der i stadigt stigende grad er præget af forandring og uforudsigelighed. Vi er nødt til at udvikle os og lære nyt hele tiden.

Derfor bør du som leder betragte den mest effektive og virkelighedsnære læring, nemlig den løbende feedback, som en helt central del af din ledelsesopgave. Både for medarbejdernes og virksomhedens skyld.

Som leder er du kun noget i kraft af andre

Jeg blev rigtig glad, da jeg for nylig læste et interview i Børsen med Salling Groups HR-direktør, Louise Gade. Overskriften var: “Jeg har en kaffekop, hvor der står svesken på disken.” En understregning af en af hovedpointerne i artiklen, nemlig at tage fat om konflikter og uenigheder, når de opstår og at sige tingene lige ud. I naturlig forlængelse af det talte Louise Gades om sin tilgang til feedback:

“Jeg giver feedback løbende, så det ikke kun foregår, når man har booket et møde til det. Det er den måde, jeg spiller andre gode på, og for mig handler ledelse om at spille andre gode. Man er ikke noget i sig selv som leder. Man er kun noget i kraft af andre.”

Og dermed har du endnu en god grund til, at løbende feedback er noget af det, du skal prioritere allerhøjest. Det gør nemlig også dig til en bedre leder. En kæde er ikke stærkere end det svageste led, og en leder er ikke bedre end de medarbejdere, hun eller han har ansvaret for.

Man siger, at livet er en læringsproces. Så bør arbejdslivet i den grad også være det. Og det er dit ansvar som leder at sikre rammer og struktur for livslang arbejdslæring.

 

Har du spørgsmål eller kommentarer, så kontakt gerne POULSEN på kontakt@poulsen-job.dk eller 7539 3431.