Af Leif Poulsen
Jeg håber, du har siddet klinet til skærmen de seneste uger. Især hvis du er leder. For mens spillerne på det danske herrelandshold i fodbold har demonstreret et studie i personlig og kollektiv viljestyrke, så har deres chef, landstræner Kasper Hjulmand, leveret et grundlæggende og forbilledligt studie i ledelse.
Jeg er lige så fuld af beundring som de fleste andre over det, Kasper Hjulmand og det danske herrelandshold i fodbold opnåede denne sommer. En semifinaleplads ved EM under de betingelser, som vi ikke behøver at tale mere om, er dybt imponerende. Men det, der har slået mig mest under sommerens EM, er i virkeligheden, hvordan netop Kasper Hjulmand er trådt i karakter som leder. Og hvad vi andre kan lære af det.
Den nye generation af ledelse
Den danske landstræner har givet os et skoleeksempel på, hvad den uden sidestykke vigtigste egenskab er, hvis dit lederskab skal give respekt og følgeskab: Ærlighed! Kort og godt. Og ja, det lyder simpelt, grænsende til banalt, men det er det ikke nødvendigvis.
Mange af de direktører og ledere, der i dag står i spidsen for danske virksomheder er fra en generation, hvor Gud stadig var stor, kvinder gik i kjoler og mælk var sundt (lidt firkantet udtrykt, ja ja). En generation, der også troede, at respekt og blind tillid nærmest var vævet ind i uniformer og kitler og automatisk fulgte med, når man fik personale- og budgetansvar i en virksomhed.
Sådan er det ikke mere. I dag er respekt noget, du skal gøre dig fortjent til, og det er vigtigt, at du kan det. Hvorfor? Fordi respekt for dit lederskab er en betingelse for, at du kan få medarbejderne til at følge dig og den retning, du udstikker. Respekt giver følgeskab, og det er præcis, hvad du har brug for som leder.
Hvis dine medarbejdere vil følge dig, så vinder du! Det betyder ikke, at de blindt og ukritisk følger alle dine beslutninger uden at stille spørgsmål. Men de spørgsmål, de vil stille, vil være konstruktive, og hvis du også lytter, kan det endda kvalificere dine beslutninger og gøre dem endnu bedre. Og så vinder både du, medarbejderne og virksomheden. Så står I sammen – med dig som samlingspunkt.
Sådan vinder I – sammen
Hvordan opnår du så den respekt? Så er vi tilbage ved ærligheden, og det kan virke angstprovokerende og naturstridigt for nogle ledere. Jeg siger ikke, at ledere er uærlige. Med ærlighed mener jeg her, at du er nødt til at vise, og stå ved, hvem du er som menneske. Og jo, det indebærer blandt andet, at du både tør vise dine styrker og dine svagheder. At du tør spørge, når du er i tvivl, og at du tør vise dine følelser og i det hele taget være et menneske.
Det er den ultimative test af dit lederskab, for hvis de tror på dig som menneske, så tror de også på dig som leder. Og så har du ikke alene vundet deres respekt, men deres følgeskab. Det er det, Kasper Hjulmand har vist os med al tydelighed denne sommer. Han har været ked af det. Han har været sårbar. Han har været empatisk og forstående. Og samtidig har han været ambitiøs, fokuseret og til tider benhård. Han har kort sagt været menneskelig. Det er troværdigt, og det vil vi gerne følge.
Alt det her giver om muligt endnu bedre mening i en verden, der synes at blive stadigt mere uforudsigelig og foranderlig dag for dag. Når alting ændrer sig om ørerne på os hele tiden, har vi brug for noget at holde os til. Noget, vi ved hvad er. Nogen, vi ved, hvad står for. Det er det, vi helt grundlæggende ser efter i en leder, både i politik og i erhvervslivet.
Derfor er det også det, dine medarbejdere søger hos dig. Hvis du giver dem noget, de kan holde sig til – hvis du giver dem dig, så tror de på dig, og så følger de dig. Og så vil I som kollektiv, og ligesom landsholdet, kunne præstere i en konstant foranderlig og uforudsigelig verden, hvor selv corona, hjertestop og andre udfordringer vil føles som små benspænd på vejen mod målet.
Har du spørgsmål eller kommentarer, så kontakt gerne POULSEN på kontakt@poulsen-job.dk eller 7539 3431.