Af Charlotte Risskov Kræfting
I en tid med store forandringer i verden og dermed i den enkelte virksomhed har intern og ekstern virksomhedskommunikation aldrig været vigtigere.
Med krig i verden, et amerikansk præsidentvalg senere på året, udvikling af kunstig intelligens og andre store omvæltninger skal virksomheder konstant tilpasse sig nye behov og vilkår.
Samtidig er nye generationer på vej ud på arbejdsmarkedet med forventninger om at blive inddraget og taget med på råd i store og små beslutninger. Desuden ønsker de at arbejde i virksomheder, der har et klart - og klart kommunikeret - formål.
Så der er nok at forholde sig til som virksomhed både udadtil i forhold til omverdenen og indadtil i forhold til medarbejderne.
Derfor har intern og ekstern kommunikation i virksomheder og organisationer aldrig været vigtigere end netop nu.
Sådan forankrer du virksomhedens strategi
Er det en ny forretningsstrategi, der skal rulles ud i virksomheden og forankres blandt medarbejderne, nytter det ikke, at kommunikationen stopper hos topledelsen og aldrig når længere ud i de næste led.
Og skal I gennemføre en større forandring, som får indflydelse på både kunder, leverandører og medarbejdere, er det vigtigt at få udarbejdet en udførlig kommunikationsplan, som tager højde for alle interessenter og kan være med til at påvirke deres holdning til forandringen eller ændre deres adfærd.
Det er en god idé både at have en helt overordnet kommunikationsstrategi for virksomheden og mere specifikke kommunikationsstrategier for forretningskritiske projekter og lignende.
Når krisen rammer
Og når en krise eller shitstorm rammer virksomheden, er det smart at kunne stave til krisekommunikation. Altså at I i forvejen har overvejet potentielle krisescenarier for at kunne forebygge krisen og være i stand til at minimere skaden på forretningen.
Hvem skal have besked om hvad? Hvem er talsperson? Hvad hvis I ikke har adgang til digitale medier? Hvem skal rådgive jer om valg af kanaler?
Skab følgeskab som leder
Der er også den personlige ledelseskommunikation, der handler om, at du er bevidst om din rolle som kommunikerende leder. For ledelse er kommunikation, og kommunikation er ledelse.
Vil du have følgeskab som leder, må du gå forrest og skabe åben og ærlig kommunikation.
Her kan du med budskabstræning få hjælp til at skærpe dine budskaber, så du bliver skarp i både mundtlig og skriftlig kommunikation.
For det nytter ikke noget, at dit kropssprog står i vejen for budskaberne, når du gerne vil fremstå troværdig og tillidsfuld i din daglige kommunikation med medarbejderne.
Og når det gælder omverdenen, kan det være altafgørende, at du - og dermed din virksomhed - har en stærk stemme på sociale medier.
Testværktøjer kan udvikle din kommunikation
I forhold til at identificere udviklingsbehov inden for den personlige ledelseskommunikation kan testværktøjer også med fordel inddrages. Det kan for eksempel være med til at sætte fokus på din evne til indføling, anerkendelse, samarbejde og uddelegering og kortlægge, hvor der er et forbedringspotentiale.
Derfor inddrager vi hos POULSEN også intelligens- og færdighedstesten People Test Logic fra People Test Systems og personlighedstesten KompetenceProfilen fra Garuda, hvis der er ønske om det i relation til kommunikationsrådgivning og -træning af ledere.
Der er nok af udfordringer, men heldigvis også masser af muligheder.
Har du styr på kommunikation i din virksomhed?
POULSEN hjælper virksomheder med kommunikationsstrategi, kommunikationsrådgivning, budskabstræning, ledelseskommunikation, forandringskommunikation og krisekommunikation.
Vi rådgiver og træner ledere i strategisk kommunikation. Det kan være 1:1-sparring eller træning af et helt ledelsesteam eller en bestyrelse. Forløbet bliver skræddersyet efter jeres behov.
https://www.poulsen-job.dk/management-consulting/kommunikation/
Hvis du har brug for en snak om, hvordan din virksomhed får sat sin kommunikation i system, eller du har spørgsmål eller kommentarer, så kontakt gerne POULSEN på crk@poulsen-job.dk eller 7539 3431.