Har du husket det vigtigste, når de ansatte arbejder hjemme?

24. november 2020

Af Leif Poulsen

Hjemmearbejde er ikke længere forbeholdt studerende og skoleelever. Vi lever, og arbejder, i en tid, hvor medarbejdere skal kunne præstere og levere uden daglig fysisk kontakt med deres kolleger og ledere, og det gør nogle af de klassiske ledelsesdiscipliner endnu mere vigtige at huske. Det gælder ikke mindst forventningsafstemning. 

Sidste gang her på bloggen skrev jeg om “din vigtigste opgave som leder”. Nemlig at få det bedste ud af de medarbejdere, du som leder har ansvaret for. Jeg beskrev også en af nøglerne til det, nemlig den løbende og konstruktive feedback, der sikrer, at medarbejderne har mulighed for konstant at lære og udvikle sig i jobbet. 

En kamp uden bane og mål

Denne gang tager jeg lige et skridt baglæns og fremhæver den ledelsesdisciplin, der i virkeligheden er forudsætningen for, at du som leder overhovedet har noget at give feedback på. Det er samtidig en disciplin, der både for medarbejderne og for dig som leder er endnu mere afgørende, hvis I, som tilfældet er for mange lige nu, ikke ses til hverdag. 

Tillad mig endnu engang at drage en parallel til min håndboldfortid: Forestil dig, at to håndboldhold møder op til kamp i hallen, og det eneste, der er gjort klar til dem, er bolden. Ingen streger på halgulvet, ingen mål. Kun bolden. Forvirringen ville være total – både blandt spillere, trænere og tilskuere. Ingen ville vide, hvordan kampen skulle afvikles for slet ikke at tale om, hvad der skulle til for at vinde. 

Præcis sådan har dine medarbejdere det også, hvis du ikke krystalklart kommunikerer, hvad du forventer af dem. Det gælder i almindelighed – og det gælder i særdeleshed, når medarbejderne skal arbejde endnu mere selvstændigt end normalt og fysisk adskilt fra resten af virksomheden. Ganske som håndboldspillere har brug for en bane at spille på og mål at score i, har medarbejdere brug for at vide, hvad du som leder forventer af dem, og hvornår de lykkes. 

Den individuelle succes i den store sammenhæng

Og det gælder vel at mærke både på det strategiske og det taktiske niveau. Taktisk, operationelt og individuelt har medarbejderne brug for at kende deres opgaver og succeskriterierne for deres indsats, for som mennesker har vi grundlæggende brug for at vide, hvornår vi lykkes individuelt. Strategisk og overordnet bliver vi motiveret af at vide, hvordan vores indsats bidrager til helheden og til virksomhedens succes. 

Du skal altid kommunikere klart og tydeligt, hvad du forventer af dine medarbejdere. Og hvis du vil sikre dig, at de ikke alene lever op til forventningerne, men også gør en ekstra indsats, når det er nødvendigt, skal du også kommunikere, hvorfor det er vigtigt

Hvis der er noget, ledere over en bred kam har været tvunget til at praktisere i særlig høj grad i denne tid, hvor mange ikke har samme daglige føling med medarbejderne, som de er vant til, er det tillid! Tillid til, at medarbejderne, selvom de sidder derhjemme, nok skal levere de resultater, der er aftalt – til den tid, det er aftalt. Og mange ledere har opdaget, at hvis deres forventninger til medarbejderne er tydeligt kommunikeret og afstemt, så er det faktisk slet ikke noget problem. 

Du siger det, der bliver hørt

Dine medarbejdere skal nok præstere, uanset hvor de sidder. Så længe de ved, hvad de skal levere, og hvorfor det er vigtigt. Og så længe du husker at give dem feedback på deres indsats. Husk, at både forventningsafstemning og feedback er en dialog. Vær tydelig omkring dine forventninger og omkring succeskriterierne for den enkelte medarbejder, og spørg, om hun eller han er enig og har forstået det på samme måde som dig. Det er i virkeligheden helt grundlæggende kommunikation: Du siger det, der bliver hørt! 

Hvis du ikke allerede som leder har sat din forventningsafstemning og feedback til medarbejderne i system, så er det nu, du skal gøre det. Det har altid været vigtigt, men det har næppe nogensinde været så afgørende som nu.

 

Har du spørgsmål eller kommentarer, så kontakt gerne POULSEN på kontakt@poulsen-job.dk eller 7539 3431.