360 gr. virksomhedsoptimering og modning til salg

31. januar 2025

Af Jørgen Peter Todsen, M&A, Virksomhedsformidling 

Optimering af virksomhedens præstation

Optimering af din virksomhed er altid en god ide for at skabe en sund forretning med solid indtjening. Når vi taler om at forberede en virksomhed til salg,  er det især en god forretning. Det er der tre årsager til.

  • Det optimerer virksomhedens indtjening
  • Det øger virksomhedens værd
  • Det gør virksomheden meget nemmere at sælge, og sælger står meget stærk i Due Diligence forhandlingerne med kommende køber.

 

Vi skaber overblik hele vejen rundt

For at kunne optimere virksomhedens performance skal vi skabe et overblik over hver enkelt driftsfunktion i virksomheden. Det lyder lidt kedeligt men det er en spændende og givtig proces. Når vi skaber overblik ser vi for en industrivirksomhed på:

  • Salg  og markedsføring
  • Back office support
  • Drift & Opfyldelse
  • Supply Chain & Procurement
  • Engineering
  • Finansiere
  • HR, organisation, ansatte og arbejdsmiljø
  • Dokumentation af alle juridiske aftaler i virksomheden
  • Service og eftermarked
  • Forretningspotentiale og Konkurrence fordele "Company X-Factor"

 

Afhængig af virksomhedstype og marketing vil der være forskellige kategorier. Ovn til er vist typiske elementer i en 360 gr. analyse af en industriel virksomhed med produktion.

Landbrugsvirksomheder vil for eksempel være kategorier specielt til malkekvæg, vægt og 7 kg. grise produktion, slagtesvineproduktion osv.

POULSEN har stor erfaring i et bredt mærket af forskellige typer virksomheder og før vi starter en 360 gr. analysator definerer vi et skræddersyet billede af den enkelte virksomhed.

 

Hvad er målene med optimering af virksomhed

Den helt korte version er at kunne sælge virksomheden til den rigtige køber, til så høj en pris som muligt og så godt planlagt som muligt. Da vi også skal bruge optimeringen af ​​virksomheden til at vækste og til at maksimalt overskud, så vil det sige vi skal have en strategi for, hvad vi vil i fremtiden, og vi skal have en plan for, hvordan vi kommer til at opfylde strategien. Derved kan vi blive lidt mere specifikke på målene, og opdele dem i kategorier;

 

  • Performance mål for drift og økonomi
  • Mål for organisation, ansatte og arbejdsmiljø

 

Præstationsmål

Populært sagt er målet, at vi på kort sigt øger topline samtidig med at vi optimerer bundlinjen.

Når optimering skal ske på kort sigt, er det naturligvis fordi vi har til hensigt at indføre tiltag der virker på meget kort sigt, men samtidig er langtidsholdbare i strategien. I denne plan er målene meget vigtige. Det kan eksempelvis være at ansætte en person, der har stor erfaring med indkøb og samtidig introducere en indkøbsstrategi der optimerer nødvendigt lager

 

Mål for organisation, ansatte og arbejdsmiljø

Et vigtigt mål er også hos virksomhedens organisation, ansatte og de forskellige teams er modstandsdygtige over for ændringer og kan agere hurtigt og professionelt i virksomhedens interesse.

Man taler om på de vi med et fagudtryk kalder at være ”resilient” dvs. vi har en organisation, der kan overkomme og overleve de støde virksomhed støder ind i. Det kan for eksempel være at man har en plan, hvad der skal ske, hvis en ledende eller anden nøglemedarbejder rejser. Så skal en veloptimeret virksomhed kunne drifte videre, uden at gå i knæ for enkelte medarbejdere i nøglepositioner for lader virksomhed.

Samtidig er det et vigtigt mål at sikre et godt arbejdsmiljø, hvor der er en god balance mellem arbejde, den enkelte ansatte lever udenfor arbejdspladsen.

Her er synergien i POULSEN mellem virksomhedsformidling og rekruttering også vigtig, da vi kan skabe en sammenhæng og overblik over, hvad der er behov for og hjælp til at rekruttere de rette personer.

 

Hvad skal vi fokusere på?

Performancemål  vil især være udtrykt i økonomiske nøgletal og KPI.

Key  Performance  Indicators er meget afhængige af mange andre præstationsmetrikker i virksomhedens drift, men det vi som slutmål fokuserer på: 

  • Reducer arbejdskapitalen
  • Øge lager omsætnings hastighed
  • Forbedre pengestrøm
  • Variable og Fix cost overblik og kontrol
  • Maksimere bundlinje
  • Øge salg til den nu optimerede bundlinje

 

Fokus på ansatte og organisationsmål  vil især være relateret til det HR-arbejder der er i virksomheden. Det vil sige, ud over stillingsbeskrivelser og kontrakter og anden nødvendig dokumentation, ser vi på arbejdsmiljø, stress, ledelse og teamdynamikker for at sikre virksomheden har en god ESG (Environmental Social Governance) profil.

 

Værktøj til at skabe overblik, 360 gradere analyserer

I en 360 graders virksomhedsanalyse arbejder vi med en ”Før” situation som vi kalder "As Is" og en ”Efter” situation vi kalder "To Be"

 

”As Is” og ”To Be”

Optimering af virksomhedsydelse ved et 360 gr. overblik gør vi som udgangspunkt at lave en ”FØR” billede, det vil sige en analyse af virksomheden som fungerer i dag. Her er estimere vi også virksomhedens salgsværdi, og vi estimerer hvilke tiltage der kan foretages for at øge performance og dermed salgsværdi.

 

  1. Vi laver et ”As is” billede af virksomheden:
  • Analysevirksomhed i alle processorer ”360 gr”
  • Beregner værdi af virksomheden
  • Estimere værdiforøgelse ved introduktion af specifikke tiltag på kort og lang sigt
  • Overvejelse af strategiske tiltag på lang sigt

 

  1. Vi laver et ”To Be” billede af virksomheden
  • Identificere forbedringspunkter
  • Vi estimerer virksomhedens fremtidig værdi efter implementering af forbedringspunkter
  • Et godt sted at starter er at forbedre ”low hanging fruits” og høster hurtigt fordelene på kort tid
  • Introducerer strategisk tiltag for langsigtet præstationsoptimering
  • Igangsætte salgsproces og Prospekt og sælger virksomhed til en væsentligt højere værdi end ved udgangspunktet som var ”FØR” billedet
  • Samtidig med udarbejdelse af salgsmateriale i ”Prospekt” så får ejeren en meget optimeret forretning

 

Nedenstående figurer viser et eksempel på 360 gr optimering af en virksomhed. I eksemplet blev virksomhedens værdi øget 60-80% fra ”FØR” til ”EFTER”. Virksomheden i dette eksempel er en italiensk virksomhed med omsætning på ca. € 25 mio.

 

360 gr "Som den er"

360 gr ”To Be”

”As is” billedet viser en virksomhed der er vokset hurtigt og hvor der er muligheder for at styrke intern processor for at få en bedre forretning og ikke mindst øge værdien

”To Be” billedet viser en virksomhed, der har fået en optimeret vigtig intern processor, fået forbedret NWC, CashFlow og EBITda. Samtidig dokumentation af processor og står skarpt til salg.

udefineretudefineret

 

Opsummering af ”Optimering af virksomheds performance”

Optimering af virksomheder fungerer bedst, hvis vi har en klar strategisk retning og en plan for implementering af strategien. Det er i denne plan på vores 360 gr. analysator definerer hvilke tiltag der vil have den største effekt på kort sigt, og hvilke der har effekt over længere tid. Alt sammen er meget vigtige elementer i effektiv drift af en virksomhed og især i den indledende fase af salget af en virksomhed.

 

Prospekt, uddybende salgsmateriale

Ved salg af virksomhedsglideraktiviteter i virksomhedsoptimering hurtigt over udarbejdelse af en beskrivelse af virksomheden, i hele dens virkeområde. Det vi kalder udarbejdelse af et ”  Prospekt  ”.

Et prospekt er meget mere omfattende end et finansielt overblik i form af resultatopgørelse og balance. Prospektet indeholder alle elementer og hovedkategorierne i virksomhedsoptimering samt marked og konkurrent overblik. Man kan sige at prospektet ser og viser vejen fremad, mens det økonomiske overblik kigger bagud. Det er prospektet der sammen med det økonomiske overblik optimere værdien af ​​virksomheden.

 

En 360 graders optimering af din virksomhed er derfor en af ​​de bedste investeringer, du kan foretage i processen med salg af virksomhed.

 

POULSEN har stor erfaring i at udarbejde 360 ​​graders optimering af virksomhed samt i udarbejdelse af prospekt og hjælpe sælger og køber i alle faser af køb og salg af virksomhed.

Kontakt  POULSEN på  kontakt@poulsen-job.dk   eller på tlf. 7539 3431.